San Juan Del Sur - Laguna de Apoyo - Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van Rowena - WaarBenJij.nu San Juan Del Sur - Laguna de Apoyo - Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van Rowena - WaarBenJij.nu

San Juan Del Sur - Laguna de Apoyo - Leon

Door: Rowena

Blijf op de hoogte en volg Rowena

11 Februari 2006 | Nicaragua, León

Woensdag 1 feb - Les gehad en geinternet. Beetje geluierd en geleerd. :-)

Donderdag - Les en ´s middags naar Playa Yankee gegaan. Dit strand ligt ten zuiden van San Juan del Sur. Dit keer was er bijna geen wind (tenminste geen harde wind, zoals de andere keren op het strand!) en dit was dus echt perfect weer om te zonnen! :-) Tot zonsondergang op het strand gebleven (10 voor 6) en alle krabben en hermietkreeftjes rond zien wandelen. Het waren er echt veel, Leuk om te zien. Toen we terug reden in de pick-up gingen we onder de howlermonkeys door die boven ons in de bomen zaten te brullen. :-) ´S avonds om 12 uur mams nog even gesproken omdat het haar verjaardag was (NL was het toen 7 uur ´s ochtends) Was natuurlijk erg leuk! Bedankt Marielle voor het bemiddelen! :-)

Vrijdag - Les en ´s middags toch maar naar het strand in San Juan del Sur gegaan. Op een strandstoel bij een tentje gezeten, toch wel heel relaxed! In San Juan zijn heel erg veel mensen (vooral veel Amerikanen) die land en/of huizen hier willen kopen. Er gaat dus in de loop van de jaren nog veel meer veranderen dan dat het al is. Tot zonsondergang op het strand gezeten. Ik was er op dit moment nog niet helemaal uit of ik zaterdag of zondag verder zou reizen naar Laguna de Apoyo. Zonder al die wind was het toch wel relaxed om op het strand te liggen-zitten. Surfen had ik toch niet zo´n zin in, bewaar dat wel voor een andere keer. ;-) Heb tegen mezelf gezegt dat als het morgen helder weer zou zijn ik nog een dagje van het strand zou genieten en zo niet, dan zou ik verder gaan reizen.

Zaterdagochtend zag ik dus geen blauwe lucht en al helemaal geen zon! Ik wou bijna lui gaan doen en nog een dagje blijven (gemakzucht) maar omdat ik toch wel vond dat ik me aan mijn eigen belofte moest houden ben ik toch maar naar Laguna de Apoyo gereist. Eerst al mijn foto´s op cd
gebrand zodat ik weer ruimte had om nieuwe foto´s te maken. Erg belangrijk natuurlijk! ;-)
Thuis gelunchd en toen begon de schoonmaakster te vertellen dat de taxi´s zo gevaarlijk zijn. Dat ik niet bij een meerderheid aan mannen in de auto moet gaan en nooit voor in de auto moest gaan zitten, maar altijd achterin. Hier heeft ze wel gelijk in, want Susan was ook al lastig gevallen toen ze met de taxi naar Rivas ging... Maarja, ik vond het dus al wel een beetje spannend om in mijn eentje verder te gaan reizen, kreeg ik dit advies net als ik op het punt sta om 3 weken in mijn eentje te gaan reizen! Ai! Hun kenden wel een taxi-chauffeur die te vertrouwen was en die heeft me naar Rivas gebracht. Met de bus naar Granada gegaan. In de bus kwamen er onwijs veel verkopers langs. Ik moest een uur wachten voordat de bus wegging en in die tijd heb ik van alles langs zien komen. Drinken, koekjes, wraps, aparte ijsjes, snoep, garen, wattenstaafjes, horloges, brillen, kranten, elastieken en je kan het zo gek niet bedenken of ze kwamen er mee langs. In Granada een taxi gepakt naar Laguna de Apoyo. Netjes achterin gaan zitten en veilig op de plek van bestemming aangekomen. :-) Jippie!
De school is erg rustig gelegen aan het kratermeer Apoyo. Heel mooi, maar midden in de natuur betekend natuurlijk: beestjes! Er zat dus een voor mij grote spin naast mijn bed vlakbij mijn hoofd! Zo kan ik natuurlijk niet rustig slapen! Heb een Duits stel om hulp gevraagd. Zij waren zo dapper om de spin weg te halen. Ben niet meer zo bang voor spinnen als ik eerder was, als hij in de andere hoek van de kamer had gezeten had hij mogen blijven. ;-) Die spin was trouwens aardig snel! Even later hoor ik buiten mijn kamer vrouwenstem: ¨O, my God a spider!¨. Mannenstem: ¨O, my God. Look at that! You should see this guys!¨. Ik dacht eerst nog wil ik dit zien? Maar natuurlijk ben ik toch maar gaan kijken. Zat er gewoon een tarantula (= grote vogelspin!) op de muur van het gebouw! Die heb ik nog nooit in het wild gezien! Beetje eng dus wel, maar wel gaaf. Ik zat me al te bedenken hoe ik nu nog zou kunnen slapen wetende dat deze beestjes hier rondlopen?! Maar toen zei een mede-student (Clare) -die doodsbang is voor de vogelspinnen- dat ze zo blij was dat er van die netroosters voor de ramen enz. zaten. En ik dacht ´verrek, ze heeft gelijk, de kans is echt onwijs klein dat ze binnen kunnen komen!´. Heerlijk geslapen.

Zondag 5 feb - Nog geen les, wel ontbijt om 7.30. Tijdens het ontbijt veel verhalen gehoord over de spinnen en shorpioenen. Mijn tas is nu dan ook zo netjes dat alles dicht kan. Ook vertelden ze over hoe arm de mensen hier zijn. Word veel gebedeld en er word zelfs onderling veel gestolen. De talenschool probeerd ook een lokale school te helpen. Maar spullen worden gewoon telkens gestolen, waardoor het erg moeilijk word om de school te helpen. Erg lastig dus.
Heel aparte eekhoorns gezien. Ze zijn wit/grijs en hebben een donkere streep op hun rug en staart. Heel mooi en anders dan we in NL gewend zijn! En veel mooie vogels hier! De grijs/blauwe vogel met kuif weer gezien. (veel op Isla Ometepe gezien) en de nationale vogel. Die heeft een staart wat wel lijkt op 2 veren en een gedeelte wat mist en dan 2 van die pluimpjes eronder. Heel apart. Mooie kleur blauw! ´S avonds was er weer een tarantula gevonden in... de slaapkamer van Clare!!! Gelukkig niet in die van mij en het was niet zo´n grote als gisteren. Maar mijn theorie dat die beestjes niet binnen kunnen komen in de slaapkamer gaat dus helaas niet op... ´S avonds onder een filmpje kwam er nog een tarantula ons angst aanjagen! De 3e in 2 dagen!! Het moet niet veel gekker worden! Heb deze nacht dan ook gedroomd over de vogelspinnen! :-(

Maandag 6 feb - Les en na de les een wandeling gemaakt met leraren en studiegenoten. Bij het meer is een gedeelte waar de stenen warm aanvoelen. Als je even graaft vind je heel heet water. Dit schijnt te komen doordat het vulkanisch gesteente is van de vulkaan Apoyo. ´S middags weer eens wezen hardlopen. Toen kwam ik de howlermonkeys tegen. Ze zaten met z´n 5en in de bomen bij het water. Ook nog een plons gewaagd in het meer, lekker warm water!

Dinsdag - Les en verder een dag vol met dieren. Eerst kwamen de leraren met een grote tor aanzetten. Ze wisten zelf ook niet wat het precies was, een tor of misschien een kakkerlak met mooie kleurtjes? Ziet er wel heel bijzonder uit, groot en met al die kleuren. Later zag ik nog een grote wandelende tak op de muur. Gaaf! Indrukwekkend hoe het beestje op een takje lijkt! Ik had de nationale vogel al eens gezien, maar nu had ik een betere kans om een goede foto te maken. Blijft een hele mooi een apparte vogel! Later ook de vrolijke eekhoorntjes weer gezien. Ondanks alle opmerkingen en blikken die ik gister ontving tijdens het hardlopen toch weer gegaan en weer de aapjes gespot op dezelfde plek! :-)

Woensdag - Les en nog naar een lokale school gegaan met de talenschool. Chaos! Allemaal verschillende groepen en leefdtijden die in een lokaal les krijgen. Loopt dus allemaal lekker door elkaar heen. Gelukkig voor de lerares doet ze alleen maar de ochtenden. Toch niet meer wezen hardlopen, heb een beetje genoeg van al die opmerkingen. Beetje ongemakkelijk al dat gestaar enzo. In NL maar weer extra mijn best doen om mijn conditie snel terug te krijgen! :-)

Donderdag - Tijdens de les veel gesprekken gehad. ´S middags met een medestudent Gretchen (een overdreven enthousiaste maar super aardige Amerikaanse vrouw) naar Masaya gegaan. Met de auto de vulkaan opgegaan. De vulkaan bestaat eigenlijk uit 2 vulkanen (de de Masaya en Ninduru) en heeft in totaal 5 kraters! De krater Santiago van de Masaya stoomt nog en is dus nog actief. Spannend! De rest van de kraters is niet actief. Kon echt in de krater kijken en zag al die rook eruit komen. Mooi uitzicht en je ziet nog lagen as van de laatste keer dat de vulkaan een eruptie had. Goed om te weten dat ze jeep die ons boven bracht klaar staat om ons supersnel naar beneden te brengen mocht de vulkaan gaan exploderen. Gelukkig bleef het bij een beetje rook! :-) Beneden was nog een museum, maar omdat we er zo lang over deden om er te komen (lopen, taxi, bus) hadden we er geen tijd meer voor. Stuk terug gelopen naar beneden en een lift gekregen van een aardig Frans stel. Die hebben ons naar de markt gebracht. Ff geinternet, uit eten geweest en naar de markt geweest waar folklorische dansen waren. Prachtige jurken en leuke dansjes. :-) Nog 2 meisjes tegen gekomen die bij mij op school zaten in Antigua! Grappig!

Vrijdag - Les. Als enigste ben ik met mijn lerares naar San Juan del Oriente gegaan. We waren eerst met 8 studenten, maar er was nu nog maar 1 student over en die was er al geweest. Bij een familie gekeken die keramieken spullen maken en verkopen. Zelf nog de kans gehad om een potje te maken. Uiteindelijk werd het een uniek kannetje! :-)
Zelf 2 leuke vaasjes gekocht, die ik nu superblij meesleep en ik heb mijn lerares nog een cadeautje uit laten zoeken als bedankje. Daarna naar Catharina gegaan. Mooi uitzicht over het meer Apoyo en daarachter zelfs het meer van Granada. Verder nog marktjes met allerlei leuke spulletjes. ´S avonds checkte ik net als alle andere avonden nadat Clare een spin op haar kamer had of mijn kamer spinvrij was. Met mijn zaklampje onder het bed schijnen, toen dacht ik nog ¨ik lijk wel gek dat ik dit elke avond check, er zit toch nooit iets¨. Zie ik in een keer doodleuk een vogelspin onder mijn bed zitten! Niet te lang naar gekeken en rustig de deur uitgelopen. Gelukkig was mijn mede-student David zo aardig om de spin uit mijn kamer te halen. En natuurlijk heeft hij de spin vrijgelaten, maar wel een heel eind bij me vandaan! :-) Wel grappig is dat dit soort dingen me vaak de laatste nacht overkomen. Dan valt het wel mee, want dan is het nog maar 1 nachtje! Had dus zeker erger gekund. Ik weet niet hoe het kan, maar ondanks het ongewenste bezoek heb ik toch nog goed kunnen slapen! :-)

Zaterdag 11 feb - Kon ik een lift krijgen van de eigenaar van de schoo. Hij heeft me ergens in Managua afgezet en daar heb ik een taxi gepakt en vervolgens een mini-busje naar Leon. Daar nog een stukje met de taxi en de reis ging wel heel vlot. Helaas heeft mijn weekendtas die ik voor de souveniers heb (die dan ook supergoedkoop was) het nu al begeven. Niet zo handy om mee te slepen dus. Naja, nog maar 2,5 weekjes en dan ga ik al naar huis. Ik zit hier dicht bij het strand dus ga waarschijnlijk nog even van het zonnetje genieten. Verder wil ik nog met een bord van de vulkaan afglijden en dan is het plan naar Monteverde en vervolgens naar Panama City. Nog maar 17 nachtjes slapen en dan ga ik naar huis! Begin er stiekem toch wel naar uit te kijken! :-) Tot snel allemaal!
Groetjes,
Rowena.

  • 11 Februari 2006 - 23:36

    Maria:

    Hoi Lieve Rowena
    Wat een foto's.
    Heb je die vogelspin er voor antoine opgezet?
    Was je er zelf niet bang voor. En heb je mooie potten gebakken?
    Spannend allemaal.
    Nog 17 daagjes, je kunt nu echt aftellen.
    Geniet nog maar lekker, en tot gauw.
    Heel veel liefs en een dikke knuffel.
    Kus mamaxxxxxxxxxx

  • 12 Februari 2006 - 01:30

    Ellen:

    Hee Roween!
    De foto's zijn erg leuk!! het verhaal wacht ik nog lekker even af! :)
    Leuk om nu even met je te kletsen!! Tja, als half drie 's nachts de enige manier is om met je te babbelen, geen probleem hoor!! :D
    Alle foto's en verhalen en wat je allemaal meemaakt is zo'n ervaring joh, neemt echt niemand meer van je af! Maar ik vind het toch ook wel erg leuk dat je binnenkort weer thuis komt!!
    Heb al zin in 4 maart!!
    Tot snel!!
    Liefs, Ellen

  • 12 Februari 2006 - 03:54

    Roderik Martijn Maarten En Maarten:

    he liefje hier alles goed nog even en ik haal je alweer. we zijn lekker aan het schieten op de playstation ik mis je kus maarten boss

  • 12 Februari 2006 - 08:49

    Gerard:

    Hallo Rowena,
    ff jouw griezel verhaal gelezen.Sla je een Taratula ook met een vliegenmepper, of moet je dan meteen de kamer sausen.
    Veel plezier nog de laatste weken.

  • 12 Februari 2006 - 09:46

    Marije:

    Nou Roween...heb bewondering voor je hoor! Die vogels en eekhoorns vind ik hartstikke mooi, maar die spinnen en torren...*GETSIE*...:S
    Wel érg mooie foto's trouwens van de talenschool en de vulkaan! En dan nog 2,5 week, en dan ben je alweer terug; gezellig hoor! Heel veel plezier nog de laatste weekjes en hou t een beetje veilig voor jezelf he!
    liefs, Marije

  • 12 Februari 2006 - 10:25

    Marielle:

    Brrr...kreeg de kriebels bij het lezen van je verhaal! Hoop dat Antoine zijn ogen even dicht houd bij de vogelspinfoto's want anders kan hij vast niet meer slapen! haha! Tot snel!! Liefs, marielle.

  • 12 Februari 2006 - 10:34

    Joke En Herman:

    Wij hebben htverhaal met de fotoweer bekenen en zagen dat je veel enge dingen ziet en lef hebt goede reis de laatste weken gaan snel.

  • 12 Februari 2006 - 10:35

    Kelly:

    jeetje roween inderdaad wat een lef zeg!! haha ik denk dat antoine er nauwelijks naar kan kijken ;)
    zorg je wel dat ze niet stiekem mee gaan in je tas want die hoeven we niet hier te hebben hoor!!!!!
    geniet er nog even van!!
    liefs,kelly

  • 12 Februari 2006 - 10:59

    Monique:

    Ik heb net een mail van "China-Alphons" gelezen en ook een foto daarbij gezien met haren en wormen in de soep, hetgeen mijn maag geen goed deed. Nu ben ik enigszins misselijk aan het worden van jouw "spinnenbelevenissen".
    Het verhaal en de reacties daarop kon ik wel aan, maar bij het zien van de foto's moest ik toch wel even heel erg diep ademhalen. Dit is werkelijk heftig.
    ff Zag ik de mooie folklore en die lieve kinderkopjes niet meer, totdat ik aan jouw foto zag dat het wel goed zat. Ik ben alweer een beetje hersteld.
    Rowena, in verhouding ben je nog maar heel ff weg. Ik hoop dat je nog een heleboel leuke bagage in je verhalen en je fototoestel stopt.
    ... En wat die arme broer van jou betreft. "Antoine" verwerk die spinnen in je stoffen. Ben je van het hele trauma af.
    Lieve groetjes

  • 12 Februari 2006 - 11:00

    Diana:

    Lieve Rowena
    Wat zijn je foto's weer super mooi. En je verhaal heb ik weer in en ruk uitgelezen. Wat gaat de tijd toch snel he? Vooral als je een hele boel spannende en intrigerende dingen mee maakt. Geniet er nog maar lekker van en tot gauw en ja helemaal mee eens laat die spinnen daar maar.
    Groetjes Diana

  • 12 Februari 2006 - 11:13

    Maria:

    Hoi Lieve Roween
    Na de foto's te hebben gezien nu ook je verhaal gelezen. Wel spannend allemaal. Geniet nog maar lekker nu het nog kan de tijd vliegt voorbij.
    Kus mams xxxxxxx

  • 12 Februari 2006 - 11:48

    Frank Cintha:

    Wat een spinnen die zien we hier gelukkig niet .Allemaal van die spannende verhalen, met de foto.s erbij geweldig. Groetjes en geniet nog ff van alles.Liefs Cintha FRank.

  • 12 Februari 2006 - 14:31

    ANTOINE:

    1 Ik ga vanacht niet kunnen slapen. :(

  • 12 Februari 2006 - 14:32

    ANTOINE:

    2 Heel gek. Maar ik voel opeens overal gekriebel. :(

  • 12 Februari 2006 - 14:33

    ANTOINE:

    3 Ik ga dus NOOIT naar dat land. :(

  • 12 Februari 2006 - 14:34

    ANTOINE:

    Volgens mij zag ik hier net ook zo'n grote spin. karen zegt van niet. Of was het een schaduw. ZuchT! :(

  • 12 Februari 2006 - 14:35

    ANTOINE:

    Volgende collectiethema: anti-spinnen-pak met plet-schoenen :)
    kus

  • 12 Februari 2006 - 14:36

    ANTOINE:

    Oh ja, dankjewel mam. ;)

  • 12 Februari 2006 - 14:40

    ANTOINE:

    Durfde bijna niet zittend naar de wc te gaan...

  • 12 Februari 2006 - 15:38

    Kelly&Mam:

    Moeten we vannacht allemaal bij je in Amsterdam komen om je handje vast te houden???

  • 13 Februari 2006 - 17:21

    Ferdy:

    He Rowena,
    Ideaal dat jij straks niet meer bang bent voor spinnen.Dan kunnen Marielle en ik gewoon de electrische vliegencremeerder mee nemen naar Het Hoge en dan kun jij mooi met je blote handen de Madurodam spinnetjes weg halen!
    Graag wel even goed checken of je niet zo`n beesie mee neemt in je bagage.Tot gauw en veel plezier nog.
    Doei Doei

  • 13 Februari 2006 - 20:38

    Annemie:

    Ha roween. Wat een verhalen toch weer. Ik ben niet echt bang voor spinnen maar die hele grote en dan zeg jij:
    Zat er gewoon een tarantula...Gewoon?? Het is afschuwlijk dat hij of zij daar zit...maar ja dat vindt ik.. Dat jij er niet bang voor bent..ik vind het knap!! wees daar maar trots op!! Nou geniet nog maar even, je bent zo weer hier..
    XXX Annemie

  • 15 Februari 2006 - 09:31

    Lieve Rowena:

    Hiep hiep Hoera,
    Rowena het is Kelly ook in de eerste keer gelukt om het rijbewijs te halen, dus is het feest hier.
    Als je over 2 weken terug komt staat het gebakje voor je klaar.
    Geniet de laatste weken en tot gauw.
    Heel veel liefs van mama
    xxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, León

Rowena
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 67793

Voorgaande reizen:

14 November 2011 - 09 December 2011

Peru here I come!

Landen bezocht: