Panama City en... nu naar huis!!! :-) - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Rowena - WaarBenJij.nu Panama City en... nu naar huis!!! :-) - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Rowena - WaarBenJij.nu

Panama City en... nu naar huis!!! :-)

Door: Rowena

Blijf op de hoogte en volg Rowena

27 Februari 2006 | Panama, Panama-stad

Vrijdag 17 feb de bus naar Managua gepakt en daar een nacht verbleven. In Nicaragua gebruiken ze trouwens hele andere woorden dan ik ken. Soort dialect ofzo. En bij het spreken laten ze vaak de s weg aan het einde van een woord. Even wennen dus wel.

Zaterdag 18 feb om 7 uur ´s ochtends met de bus van Managua naar San Jose. Bij de grens deden we er ongeveer 2 uur over om er langs te gaan. Alle tassen moesten worden gecontroleerd. Mijn tas moest ik ook klaar leggen. De mijnheer vroeg waar ik vandaag kwam, America? No, Holanda. En toen zei hij al dat ik de tas naar de bus mocht brengen. Easy! :-)
In San Jose aangekomen rond 6 uur (11 uur lange reis) en direct maar gekeken of ik een ticket naar Panama City kon krijgen. Geluk! :-) Er was nog een ticket beschikbaar voor een extra bus die ze in hadden gezet om 11 uur ´s avonds. Dus ik heb toen direct maar besloten (had er tijdens de busreis al goed over nagedacht) dat ik dan maar direct doorga naar Panama City. Ben ik in elk geval al in de plaats waar ik mijn vlucht moet pakken.

Zondag rond half 5 ´s middags dan eindelijk aangekomen in Panama City. Dus dat was een 17,5 uur durende reis. Maar... alweer een uurtje dichterbij huis! Het verschil met NL is hier 6 uur en met UK 5! :-) Duurde ook weer lang bij de grens, stempeltje hier, stempeltje daar, stickertje kopen voor in het paspoort, tassen laten checken e.d. En zo zijn we weer 3 uur verder. :-) Ben met wat mensen uit de bus naar een hostel gegaan. Met de chickenbus, nou het leek meer een partybus. De muziek stond echt keihard aan! Wel heel gezellig! Helaas was er geen meiden dormitorio in de hostel beschikbaar. Alleen een kamer met 10 bedden en gemixt. De hostel zit op verdieping 3 en 8 en we hebben een onwijs mooi uitzicht op de wolkenkrabbers van de stad. Vooral ´s avonds mooi met al die lichtjes. :-) ´S avonds op het terras gezeten met het prachtige uitzicht en wat gedronken.

Maandag 20 feb - Jippie, een kamer is beschikbaar met 3 bedden! Beter en hier worden alleen maar meiden ingeplaatst. Wel heel erg fijn dus, beter dan een kamer met 10 personen!
De supermarkt is hier om de hoek en ze hebben er bijna alles! Bruin brood (zoals wij dat kennen) dat is echt heeeel erg lang geleden dat ik dat gegeten heb. Ook hebben ze hier kaas uit Edam en Gouda! Lekker! Voel me al weer een stukje dichter bij huis komen! ;-) Ook hebben ze hier tv en gratis internet, dus echt een topplek, kan het hier wel een weekje volhouden! :-) Even in de stad rondgelopen en ´s middags met 2 jongens waarmee ik ook in de bus zat naar het Panama-kanaal gegaan. Was echt wel heel indrukwekkend! We zagen een meerdere boten langskomen en de eerste die we zagen was wel 290 meter lang! Echt een jumbo-boot en die kwam uit Dusseldorf! Zo´n boot moet heel veel geld betalen om het kanaal te passeren. Het kan wel 160.000 dollar zijn! De boot werd geleid door 8 locomotiefjes aan de zijkant. 4 voor, 4 achter. Het pastte echt maar net. Verder zagen we natuurlijk de sluisen hun werk doen. Het water wat dan naar de andere kant word geloods om het schip op het juiste niveau te krijgen. Erg mooi om te zien.
´S avonds nog naar de film geweest: ´Hostal´, niet echt een aanrader...

Dinsdag was een rustig dagje. Lang ge-internet om baantjes te zoeken en te solliciteren en natuurlijk ook voor MSN! :-) ´S avonds uit eten geweest bij een 24-uurs restaurant met Jenna, een meisje uit de USA. Het eten was nog verbazingwekkend goed!

Woensdag met Jenna nar het Nationale park Metroplitano gegaan. Een wandeling gemaakt naar een uitzichtpunt. Mooi uitzicht op de stad. Daar nog tropische (jaja, tropische! ;-) racoons/wasbeertjes gezien. Lief! Nog veel verschillende vogels gehoord en een paar gezien. Mooie vlinders! Die mooie grote blauwe weer een aantal keren voorbij zien komen! Daarna naar Casco Viejo/Antiguo gegaan. Hier rondgelopen en oude gebouwen bekeken. Prachtige cathedraal en de President heeft ook een aardig optrekje hier. Het is te merken dat hij hier woont vanwege de vele bewakingsmensen die in de straten aanwezig zijn. Ook vanaf hier een mooi uitzicht op de stad. Hangmat gezocht, maar helaas. De hangmatten zijn hier niet zo goed als in Mexico, Guatemala of Nicaragua! Nog ff verder zoeken...

Donderdag rustig aangedaan en geshopt! :-) In het Albrook Shopping Center. Was echt geweldig om weer een keer goed te kunnen shoppen! Ik heb dan ook een aantal aankopen gedaan (ga bijna naar huis, nu mag het! ;-) ´S avonds nog weer naar de bios geweest.

Vrijdag 24 feb ´s ochtends met een jongen uit Australie (Rhys) naar ´Mi Publito´ geweest. Hier zijn 3 replicaties van hoe verschillende dorpen er vroeger uitzagen. En... hier mijn hangmat gevonden!!! :-) Een hele mooie witte, grote hangmat. Nu nog een plekje vinden om hem thuis op te hangen! :-) (en kijken of ik hem goed mee kan krijgen met het vliegtuig! ;-)
´S middags nog weer op banenjacht gegaan op internet. Mezelf op een fles Malibu getrakteerd (tijdje geleden...) en weer een hele tijd op het balkon doorgebracht. Het Carnaval is vandaag begonnen! Het grootste feest vind plaats in de hoofdstraat ´Via Espana´ die hier echt net om de hoek van het hostel ligt. De hele weg is afgesloten en overal vind je podiums, overal muziek en echt OVERAL kan je eten en drinken halen bij kraampjes langs de kanten van de straat.

Zaterdag maar weer een shopdagje ingelast: Avenida Central shopping centrum. Hier ben ik samen heengegaan met Lenei (meisje uit Philipijnen/USA) en Paula (meisje uit Ierland). Nog eventjes naar Via Espana geweest ´s avonds met Rhys. Dat was een groot confettiefeest! :-) Ik sprak daar nog met een Nederlander die hier al 4 jaar woont. Hij zei dat het de eerste 2 avonden het leukst is, daarna gaat hij niet meer. De 3 avond word er veel gestolen omdat de mensen geld nodig hebben en de 4e avond word er veel gevochten en vinden er schietpartijen plaats. Tja... misschien dat dit dan ook maar mijn laatste avond Carnaval in Panama City was! Ik geloof het dan allemaal wel! ;-)

Zondag 26 feb de laatste volle dag in Centraal Amerika!!! Hoe kan je deze beter besteden dan een dagje op het strand? ;-) Samen met Paula en Lenei naar Isla Taboga gegaan. Was toch nog wel een hele opgave om daar te komen. Om iets over 6 ´s ochtends de taxi gepakt naar de haven. Daar 2 uur in de rij gestaan om tickets voor de ferry te krijgen. Om half 11 konden we dan eindelijk met de ferry en om ongeveer half 12 waren we op Isla Taboga! Mijn planning was eigenlijk om een beetje bij te slapen op het strand, maar helaas was het daar te warm voor. En het water was echt IJS en IJSkoud! Dit is het koudste water dat ik in Midden Amerika heb gevoeld! Natuurlijk wel nog even goed bijgekleurd. ;-) Om 5 uur ging de ferry weer terug. FF geinternet en vanavond met Paula en Lenei mijn laatste avondmaal hier in Panama City. Snif snif... Toch wel heel raar allemaal! Maar ik kan niet wachten om weer naar huis te gaan!!! :-) ´S avonds kwam ik in de hostel nog een jongen tegen (Mark) die ook tijdens de eerste 2 weken van mijn reis in Antigua op dezelfde school studeerde! Susan en ik waren hem in Mexico ook al een keer tegen gekomen. Centraal Amerika is nog niet zo groot! ;-) Nog een tijdje weer op het balkon gezeten en toch nog even samen met Paula het Carnaval gecheckt op Via Espana. We hebben erg gelachen, maar het was niet veel anders dan de avond ervoor.

Maandag 27 feb: Ik ga vandaag naar huis!!! Echt zo raar allemaal! Ik ga zodadelijk nog even ontbijten met Paula en Lenei en dan ga ik op weg naar het vliegveld, naar Miami, London (Maarten!) en dan met de auto naar NL. Iedereen bedankt voor de leuke en lieve berichten op mijn site, als ik thuis ben dan zal ik nog een laatste bericht op mijn site plaatsen. De aller-allerlaatste... ;-) ik hoop jullie allemaal weer snel in het 'echtie' te zien! Tot snel!

Groetjes en liefs,
Rowena.

  • 27 Februari 2006 - 14:16

    Maarten:

    tot snel

  • 27 Februari 2006 - 14:33

    Christiaan:

    Rowena, Heb je verhalen met veel plezier gelezen en wens je een goede reis terug.

    Groeten Christiaan

  • 27 Februari 2006 - 14:57

    Lucie:

    De laatste uurtjes in het vliegtuig en dan weer heerlijk thuis . Wat zal je familie blij zijn . Ik ken ook dat gevoel dat je dochter lang weg is .
    Rowena welkom thuis.
    Groetjes lucie

  • 27 Februari 2006 - 14:58

    Lucie:

    De laatste uurtjes in het vliegtuig en dan weer heerlijk thuis . Wat zal je familie blij zijn . Ik ken ook dat gevoel dat je dochter lang weg is .
    Rowena welkom thuis.
    Groetjes lucie

  • 27 Februari 2006 - 15:08

    Maria:

    Lieve Rowena
    Nu is het dan echt zo ver dat je naar huis komt. We kijken er allemaal naar uit. Een hele fijne reis en tot woensdag.
    Kus en dikke knuffel mams xxxxxxxxx

  • 27 Februari 2006 - 15:27

    Gerard:

    Goede reis
    en zeker tot ziens

  • 27 Februari 2006 - 15:28

    Kelly:

    2 nachtjes/dagen, dat heeft lang geduurt voordat we dat konden zeggen :D
    goeie reis! dikke kus

  • 27 Februari 2006 - 16:16

    Bert Jan En Daniëlle:

    Super om je verhalen te lezen. Denk dat we ze gaan missen! Maar is zeker ook geweldig om je weer in het echt te zien!

    Liefs Bert Jan en Daniëlle

  • 27 Februari 2006 - 18:33

    Rudi En Jenny:

    Ontzettend leuk dat we je zo hebben kunnen volgen, goede reis terug en we zien je. gr Rudi en Jenny

  • 27 Februari 2006 - 18:37

    Ellen:

    Hee Roween! Je zit nu vast lekker in het vliegtuig naar London!! Leuk dat je straks weer terug bent!! Is het al met al toch weer snel gegaan he!!
    Nu is het avontuur alweer voorbij...
    Wat lijkt je haar trouwens blond!
    Ik heb al zin in zaterdag!!
    Kus,
    Ellen

  • 27 Februari 2006 - 19:27

    Gerry:

    Hola Rowena ojala que el viaje de regreso ha sido muy bien. Que alegre que es estar de nuevo con la familia aqui despues de tanto tiempo de no haberlos visto. Que suerte que todavia pudo estar un poco tiempo en Panama y que fue al canal y vio como trabajan las esclusas,ypudo ver los grandes barcos que pasan por alli.Y ha visto como se celebra el carnaval a este lado del mundo. Que alegre que llega a la casa de sus padres pero que lastima que ya no vamos a tener nada mas que de leer, pues las aventuras en Centro America han llegado ha su final, ojala que este tiempo lo recuerde con mucha algria. y muchas gracias por los mensajes tan bonitos que escribio de los cuales todos hemos gozado mucho aqui.Querida Rowena bienvenida en Holanda y le deseo mucha suerte en el futuro
    saludos y besos desde Ulft.

  • 27 Februari 2006 - 22:09

    Annemie:

    Ha Roween. Nou ik zie je heel snel al weer...leuke foto's maar goed dat je die reddingsvesten niet nodig had..haha. Daar is carnaval toch wel anders dan hier, met berovingen en schietpartijen...is weer eens wat anders..;) Nou tot snel! XX Annemie

  • 28 Februari 2006 - 14:42

    Monique:

    Top dat je je tijd tot de laatste reisdag volledig benut.
    Je kunt al bijna in uren gaan tellen!
    See you!

  • 01 Maart 2006 - 08:29

    Elise:

    Hee Rowena, nou je zal nu als het goed is al wel weer thuis zijn, wel wennen zeker?? Je hebt in ieder geval wel weer de goede week uitgekozen (sneeuw!), wel raar idee dat jij nu pas thuis bent, voor mij lijkt het alweer zoo lang geleden. Geniet er maar lekker van.
    Liefs Elise

  • 01 Maart 2006 - 16:34

    Rudi En Jenny:

    Hoi Rowena
    Volgens mij kom je vandaag thuis, wat een welkom in het koude natte Nederland. Groetjes Rudi en Jenny

  • 01 Maart 2006 - 20:43

    Fam. Peters:

    EN ZE IS WEER THUIS :D!!!

  • 08 Maart 2006 - 15:30

    Evert Jan:

    Bedankt voor de sigaar.
    Hij is in rook opgegaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Rowena
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 67796

Voorgaande reizen:

14 November 2011 - 09 December 2011

Peru here I come!

Landen bezocht: